
Januari 2025 was een mooie maand om de groene idealen van energie uit enkel zon en wind te toetsen aan de immer weerbarstige praktijk.
In genoemde maand hadden we in Nederland 15 opeenvolgende dagen (van 8 tot 23 januari) waarin er nauwelijks zon was én nauwelijks wind. En dus ook nauwelijks stroom uit zon en wind. Bekijk alle details via bijgaande Link Nederland.
Waar moet de stroom op dergelijke dagen dan vandaan komen?
Door aanhangers van energie uit Zon en Wind wordt meestal de opgeslagen stroom in thuis- of industriële batterijen als oplossing aangedragen. Ook wordt de opgeslagen stroom in elektrische auto’s als oplossing gezien. Gaat dat werken?
Nou nee. Een klein rekensommetje laat zien dat met alle huidige (ruim 500.000) volledig elektrische auto’s in NL we drie uren hadden kunnen overbruggen. Slechts drie uren! En dan mogen die auto’s nergens anders voor worden gebruikt. En als we alle 15 dagen op hadden willen vangen met de stroom uit de batterijen van elektrische auto’s dan hadden we er ruim 65 mln. nodig. Let op, we hebben nu in totaal ca. 9 mln. auto’s in Nederland. Dit gaat dus niet werken.
En als we het ‘industrieel’ oplossen en zogenoemde zeecontainers (van 40 voet) neerzetten die volgestouwd worden met batterijen? Van dergelijke containers zouden we er een kleine 2,4 mln. nodig hebben. Als je die op een rijtje zet kom je aan een afstand van ruim 28.000 km. Praktisch haalbaar? Lijkt ons van niet.
Hoe moet het dan wel?
Wat Tegenwind Zijderveld betreft volgen we de Franse route en laten een mooie basishoeveelheid stroom leveren door kerncentrales. Zie Link Frankrijk. En de pieken laten we bijvoorbeeld door snel bijschakelbare gascentrales leveren wellicht aangevuld met, inderdaad, een paar batterijen.
Hoe gaat het nu?
De huidige praktijk is dat in Nederland gas- en steenkoolcentrales aangezwengeld worden. Zie wederom Link Nederland. Duitsland maakt het nog bonter, of eigenlijk bruiner. Want sinds hun ongelukkige besluit om kerncentrales uit te faseren schakelen zij naast gas- en kolencentrales ook nog eens bruinkoolcentrales in. Zie Link Duitsland voor de periode van 15 tot 23 januari.
Tot slot.
De overheid wil graag dat we stoppen met alle fossiele brandstoffen waaronder gas en dat alle energie via stroom geleverd wordt. Dit laatste betreft op dit moment slechts zo’n 15%. Voor de aardigheid rekenen we ook nog even door wat het betekent als we alle energie uit batterijen zouden moeten halen. In dit voorbeeld van 15 dagen zouden er ruim 400 mln. auto’s in Nederland geparkeerd moeten worden. Of 180.000 strekkende km aan zeecontainers. Beide zijn geen grap en ze lijken ons niet haalbaar.
Zie eventueel voor de berekening van alle genoemde getallen en de brongegevens bijgaand document.
p.s. Bij onjuiste aannames of berekeningen horen we graag.